Onderwijsvernieuwingen mogen uitsluitend nog bottom-up ontstaan.

Terug naar voorpagina Vorige stellingVolgende stelling



29

>> Onderwijsvernieuwingen mogen uitsluitend nog bottom-up ontstaan.

Op dit moment zijn er in het moeras overal schimmige instanties bezig om het onderwijs ondergronds te vernieuwen. Ook als je alle openbare vergaderingen volgt, weet je niet wat er in de krochten wordt bekokstoofd. En dan ineens schijnbaar uit het niets is er een ontwikkeling die helemaal is uitgewerkt en voortaan in de praktijk er voor zorgt dat kinderen van VMBO-TL NIET kunnen doorstromen naar HAVO en VWO. Niemand zag het aankomen, niemand met een hersencel wil dat, op papier is het ook niet zo, maar in de praktijk en op de meeste scholen dus wel. En ja er zijn altijd een paar scholen die het wel mogelijk zullen maken maar voor bijna alle kinderen is het een onheuse verzwaring. En dat is nog maar 1 voorbeeld. Net als dat gesleutel aan bevoegdheden. De commissie die dat moest onderzoeken is gestrand maar de voorzitter van de commissie doet of zijn neus bloedt. Dat heeft hij ongetwijfeld van de minister die vrolijk doorgaat met controversieel verklaarde onderwerpen.

Onderwijsvernieuwingen mogen uitsluitend nog bottom-up ontstaan. Van, voor en door het werkveld. Geen draagvlak, geen vernieuwing. En misschien ten overvloede: Controversieel verklaarde onderwerpen zijn precies dat: controversieel.

32 eens (91%)
3 oneens (9%)



Reacties op deze stelling

Bijdrage van Jan van de Velde:
hier staat volgens mij onbedoeld een dubbele ontkenning, of er ontbreekt een lidwoord "..//.. is er een ontwikkeling die helemaal is uitgewerkt en voortaan in de praktijk voorkomt dat kinderen van VMBO-TL NIET kunnen doorstromen naar HAVO en VWO.." lijkt beter "en voortaan in de praktijk sterk bemoeilijkt dat kinderen van VMBO-TL kunnen doorstromen naar ..//.. " of "en het voortaan in de praktijk kan bestaan dat kinderen van VMBO-TL NIET kunnen doorstromen naar ..//.. "

Bijdrage van Paul A. Kirschner:
Als het zo ging met audio hadden wij betere platenspelers en nooit de CD of MP3. Idem vaccins en antibiotica. Het is absurd te denken dat alleen innovatie vanuit de basis goed is.

Bijdrage van Kasper Boers:
Ook hier meld ik nogmaals dat in de huidige situatie (P)MR-en vaak hun rechtspositie t.o.v. een SL niet gebruiken om ongewenste veranderingen te stoppen. Dit neemt niet weg, sterker nog het bevestigt alleen maar, dat de bottom (leerlingen, ouders, onderwijzers) extra steun voor hun rechtspositie in dezen kunnen gebruiken.

Vorige stellingVolgende stelling


Een eigen reactie toevoegen?

Hieronder kunt u uw eigen reactie toevoegen aan deze stelling.
Alle velden zijn verplicht.

Wat is uw naam?
Hoe staat u tegenover de stelling?



Wat wilt u zeggen?

Wat is uw emailadres?

Terug naar voorpagina