0 |
Of je een beetje digitaal vaardig van school komt is een kwestie van afkomst of geluk. Omdat er geen docenten voor te vinden zijn wordt er ook maar geen informatiekunde gegeven. Zo komen er ook geen docenten. Vicieuze cirkel.
Een groep vakkundigen met ICT-ers en "gewone" docenten ontwerpt een nationale, ELO-gebaseerde methode voor 3 jaar x 20 uur. Op basis van instructiefilmpjes gevolgd door opdrachten leren de leerlingen omgaan met de basisfuncties van besturingssystemen, officepakketten, een eenvoudige afbeeldingenbewerker, enz enz, ook de digitale kant van mediawijsheid krijgt een plaats. Elke VO-school richt naar gelang omvang twee of meer lokalen in waar halve groepen o.l.v. zonodig een hiervoor opgeleide onderwijsassistent aan de slag gaan in toevallig vrijkomende tussenuren (ipv "aula-uur") zodat andere vakken hiervoor ook geen uren hoeven inleveren. Zo kan elke V(S)O-leerling flexibel in 3 jaar een nationaal digitaal vaardigheidsbewijs halen.